Το εκπαιδευτικό πρόβλημα

Το πέμπτο πρόβλημα είναι το εκπαιδευτικό πρόβλημα.  Στους αρχαίους Έλληνες είναι χαρακτηριστικό πως οι δύο λέξεις παιδεία και παιδιά (παιχνίδι) συνδέονται.  Σαν η παιδεία να ήταν κάτι που παραπέμπει στο παιχνίδι, όχι μόνο στο παιχνίδι το οποίο παίζουν τα μικρά και τα μεγάλα παιδιά, αλλά στο παιχνίδι στη σχέση του με το παιχνίδι του κόσμου.  Η σχέση μαθητών – δασκάλων θέλει ριζική αναθεώρηση. Ούτε οι μεν ούτε οι δε μπορούν να κάνουν ότι τους περνάει από το κεφάλι. Τα κεφάλια είναι συχνά άδεια. Η παιδεία δεν ανανεώνεται με ένα από ή σύνθετο πρόγραμμα. Τούτο μπορεί να το επιχειρήσει μόνον ένας δημιουργικός παλμός, συνδέοντας αδιάρρηκτα παρελθόν, παρόν και μέλλον, που παίζουν πάντα τρισδιάστατα και μαζί. Ασκώντας οξύτατη κριτική σε όλες τις υπάρχουσες μορφές παιδείας και μη ικανοποιούμενοι από την κριτική, φθάνουμε μπρός ερώτημα:  τι μορφή και τι περιεχόμενο (μορφή και περιεχόμενο είναι αδιαχώριστα) μπορεί να βρει κάποτε η παιδεία; Δεν θα ήταν δυνατόν να αναπτυχθούν πιο γόνιμες δυνατότητες;
Το πρόβλημα που αρχίζει να τίθεται με τη μητέρα, τους γονείς, τους συγγενείς, τους νηπιαγωγούς, τους δασκάλους, διαπερνάει όλων των ειδών τα σχολεία και φθάνει στα πανεπιστήμια και τα διάφορα ινστιτούτα και κέντρα έρευνας, χωρίς όμως να σταματάει εκεί. Έχουμε ήδη μπει με γρήγορα βήματα στους καιρούς των μορφωμένων και ειδικευμένων ηλιθίων. Ούτε όμως και η σκέτη εξυπνάδα φθάνει. Γιατί σκεφτόμαστε, λοιπόν; Και τι να πράξουμε; Και τα δύο αυτά ερωτήματα, που δεν αποτελούν ούτε ένα ούτε δύο, μένουν ανοιχτά. Δεν διαθέτουμε πια πρότυπα ή μοντέλα που να μας προσανατολίζουν. Τα λόγια και οι πράξεις μας αιωρούνται στο κενό. Το κενό χρειάζεται και αυτό αντιμετώπιση και δεν είναι ένα τίποτα. Είναι η άλλη όψη του κόσμου. Αντί λοιπόν να χτίζουμε πύργους πάνω στην άμμο, έχουμε το χρέος , πέρα ακόμα από το εκπαιδευτικό πρόβλημα, να ανοιχθούμε στο πρόβλημα που αφορά το παιχνίδι της παιδίας και της παιδείας. Το ερώτημα αυτό αφορά τόσο τα μικρά παιδιά, όσο και τα μεγάλα παιδιά που είναι οι λεγόμενοι ώριμο άνθρωποι.  
Κων/νος Αξελός

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ)

Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT) ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Λάθη που πρέπει να αποφεύγουμε όταν γράφουμε έκθεση