ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ



Θέμα εξετάσεων λογοτεχνίας: 'ο Κρητικός'. Ένα κείμενο απαιτητικό, ουσιαστικό, με βάθος, με υψηλά νοήματα και με άπειρες δυνατότητες προσέγγισης - ανάλυσης - εξέτασης.

Ερωτήσεις : Α1. Βατή

Β1. Κατά την ταπεινή μας γνώμη, πρόχειρη διατύπωση του δεδομένου. Ο ποιητής ασφαλώς συνθέτει τη φυσική και τη μεταφυσική πραγματικότητα. Τις συνθέτει όμως ποιητικά,  χωριστά ή μήπως τις συνθέτει σε μία ενιαία πραγματικότητα; Με βάση αυτήν την ασάφεια καθίσταται προβληματική η απάντηση του Β1α. ερωτήματος.

Β1β. Οι ενδεικτικές απαντήσεις του ΚΕΕ αναφέρουν: την ελπίδα συνάντησης κατά την έσχατη κρίση ως παρηγοριά στον πόνο του Κρητικού απο το θάνατο της κόρης, την θρησκευτικότητα του ποιητή, την εξοικείωση του ποιητή με τα εκκλησιαστικά κείμενα, την συνήθη τακτική του να ακολουθείται ο θάνατος από αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία και την επιρροή του από τον ευρωπαϊκό ρομαντισμό. Θεωρούμε τις απαντήσεις ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ, καθώς: η παρένθετη αφήγηση θεωρείται ως είδος προλόγου για όσα ακολουθήσουν, προετοιμάζεται ο αναγνώστης για το θάνατο της κόρης, αναδεικνύεται η μεγάλη αγάπη του Κρητικού για την κόρη - αγάπη που διατρέχει όλο το ποίημα με τη διαρκή προσπάθεια του Κρητικού για τη σωτηρία της, μέσα στο μεταφυσικό αυτό επίπεδο περιγράφεται για μία και μοναδική φορά στο ποίημα η κόρη και μάλιστα με τη συνήθη εικονιστική και θεματική τακτική του Σολωμού για τις εξιδανικευμένες κόρες, διακρίνονται οι δύο ροπές, φυσική και μεταφυσική, που στην ένωσή τους θα πραγματοποιηθεί η συνάντηση των δύο αγαπημένων - μία συνάντηση όμως η οποία σκόπιμα δεν πραγματοποιείται. Τέλος, φαίνεται η αντίληψη του ποιητή για την επίγεια ζωή η οποία, όπως και ο ίδιος είχε δηλώσει στα αυτόγραφά του, αποτελεί δοκιμασία και είναι πρόσκαιρη.

Β2. Βατό θέμα. Πρέπει όμως να επισημανθεί το γεγονός πως τα εκφραστικά μέσα αυτού του θέματος με τις εικόνες μαζί του Β1α θέματος συγκεντρώνουν 30 μονάδες.

Γ1. Τα δύο υποερωτήματα του θέματος θεωρούνται βατά.

Δ1. Το παράλληλο κείμενο θεωρείται από τα πλέον γνωστά παράλληλα του ΄Κρητικού' και μάλιστα υπάρχει και συγκεκριμένη αναφορά στα συνοδευτικά κείμενα του σχολικού βιβλίου. Ωστόσο, η διευκρίνιση της παρένθεσης δεν αποτελεί σαφές βοηθητικό στοιχείο με τον τρόπο που έχει διατυπωθεί.

Εν κατακλείδι, θεωρούμε τα θέματα σε γενικές γραμμές βατά για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές. Ωστόσο, εκφράζουμε ενστάσεις: α. ως προς τη διατύπωση του Β1 θέματος, β. ως προς τη βαθμολογία των 30 μονάδων που συγκεντρώνουν οι ερωτήσεις οι οποίες ζητούν εκφραστικά μέσα (Β1α και Β2), γ. ως προς την επιλογή των θεμάτων του σχολιασμού την οποία δεν θεωρούμε ιδιαίτερα επιτυχημένη καθώς ένα κείμενο όπως αυτό περιλαμβάνει σαφώς ουσιαστικότερα ζητήματα από "την ενσάρκωση της αγαπημένης" , η οποία έτσι και αλλιώς ήδη περιλαμβάνεται κατά ένα μέρος στην απάντηση του Β1β θέματος.


Θα περιμέναμε από την ΚΕΕ να επιμεληθεί τόσο τα ζητούμενα όσο και τον τρόπο εκφώνησής τους με τρόπο ανάλογο του επιπέδου των πανελλαδικών εξετάσεων, κάτι που κρίνουμε πως δεν συνέβη.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ)

Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT) ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Λάθη που πρέπει να αποφεύγουμε όταν γράφουμε έκθεση